“We dachten dat de reclamewereld wel weer openstond voor een feestje”
9 maart 2023
Interviews, Professionals

“We dachten dat de reclamewereld wel weer openstond voor een feestje”

Eileen Snelders

Marketing Communicatie Specialist Ster

Het is bijna zover! Vanavond is de ‘Nacht van de Verleiding’ en wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki 2022 bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Wij spraken deze week met Eileen Snelders en Lisanne Rasing, beiden werkzaam op de afdeling communicatie van Ster, en volop in de voorbereiding van deze feestelijke happening. Eileen: “We dachten dat de reclamewereld wel weer openstond voor een feestje.”

Waar werk je en wat doe je daar?

Eileen Snelders (27): Ik werk bij Ster, de verkooporganisatie voor reclameruimte op de kanalen van de publieke omroep. Als marketing-communicatiespecialist houd ik me bezig met allerlei communicatie- en marketingacties. Van de Ster Gouden Loeki en het in de markt zetten van ons aanbod tot interne communicatie, het schrijven van brochures en pr.”

Wat maakt jouw baan zo leuk?

Het is een hele diverse functie, waarin je je met alle facetten van marketing en communicatie mag bezighouden. Een werkdag is daarom nooit saai. Mijn achtergrond is vooral taalgericht, maar bij Ster heb ik me ook verder kunnen ontwikkelen als event- en projectorganisator. Nu ben ik bijvoorbeeld projectleider van ons grootste evenement, de Ster Gouden Loeki. Daar komt bij dat Ster een hele gezellige organisatie is, waar we samen voor een mooi resultaat gaan.

Wat heb je gestudeerd?

Ik heb Taalwetenschap gestudeerd aan de Rijksuniversiteit in Groningen en heb daarna de master Tekst- en Communicatie gedaan aan de Universiteit van Amsterdam. In mijn studententijd heb ik me dus vooral gefocust op taal en schrijven. Dit komt nog dagelijks van pas.

Wat was je eerste media baan(tje)?

Dit is mijn eerste mediabaantje! Ik heb een half jaar stagegelopen bij Ster als onderdeel van mijn studie en ben gelijk daarna bij Ster aan de slag gegaan als specialist marketing & communicatie. Dat laatste is nu drie jaar geleden.

Waar en wanneer begon je loopbaan op het Media Park?

Toen ik bij Ster begon, zaten zij aan het Laapersveld in Hilversum. Afgelopen jaar zijn we naar het Media Park verhuisd. Dat bevalt erg goed!

Wat doe je voor ‘De Ster Gouden Loeki’?

Dit jaar ben ik projectleider voor de Ster Gouden Loeki en leid ik het team dat alles regelt voor de prijsuitreiking. Als team organiseren we bijvoorbeeld het evenement met ca. 350 gasten en de stemcampagne met meer dan 90.000 stemmers. Het ene moment ben ik dus bezig met het script en draaiboek voor de theatershow en het andere moment schakel ik met mijn collega Lisanneover de aftrap van de stemcampagne op televisie bij Jinek.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Elke dag is anders, dat maakt het juist zo leuk! Ik woon in Hilversum, dus ga elke dag op de fiets naar het Media Park. Vervolgens ga ik met een kop thee aan de slag. Meestal check ik eerst mijn mail en heb ik daarna meetings. In aanloop naar de Gouden Loeki-uitreiking nemen we bijvoorbeeld in de ochtend het draaiboek voor de Ster Gouden Loeki door, geef ik ’s middags feedback op verschillende onderdelen van het script en check ik tussendoor de status van het jaarverslag.

Waar zit volgens jou de grootste uitdaging van de organisatie van ‘De Gouden Loeki?

De Ster Gouden Loeki is ons eerste live relatie-evenement met honderden gasten sinds de pandemie. De afgelopen twee jaar hebben we een televisie-uitzending gemaakt met Omroep MAX op NPO 1. We dachten dat de reclamewereld wel weer openstond voor een feestje. Dat blijkt ook zo te zijn, want er is veel animo voor deze feestelijke happening! Nu ligt de focus op het organiseren van een leuke avond.

Welke commercial is jouw favoriete Ster Gouden Loeki-winnaar aller tijden?

De prijs wordt sinds 1995 uitgereikt, mijn geboortejaar. Toch was ik voordat ik bij Ster ging werken al bekend met de prijs. Het is lastig om een van de oud-winnaars uit te kiezen, want ze zijn allemaal verdiend winnaar wat mij betreft. De een raakt je, de ander maakt je aan het lachen. Uiteindelijk ben ik toch erg vatbaar voor dieren en humor, dus bijvoorbeeld Leeuw van Centraal Beheer uit 2004 en Olifant van Rolo uit 1996 doen het bij mij erg goed.Daarnaast heb ik zelf een zwarte kat, dus kan ik het niet laten om Frummelvan Staatsloterij uit 2020 ook te noemen – die vond ik ook erg goed.

Jullie zijn met de Ster in september naar het Media Park gekomen. Hoe vind je het om hier te werken?

Heel erg leuk! Het Media Park is een hele dynamische plek, die creativiteit ademt en stimuleert. We zitten nu dichter bij de makers van de mooie programma’s waaromheen we reclameruimte mogen verkopen en kunnen hen nu makkelijker live ontmoeten.

Wat is het meest bijzondere project waar je tot nu toe aan hebt (mee)gewerkt?

Ik ben nu projectleider voor de Ster Gouden Loeki. Dat is het grootste project dat ik tot nu toe heb geleid bij Ster en daarom wel een mijlpaal. Vorig jaar was ik projectleider van de Ster Etappe, het jaarlijkse fietsevenement van Ster. Het resultaat was een zonnige, gezellige dag met meer dan 100 fietsers werkzaam in de mediawereld. Heel erg leuk om te doen.

Waar kan je echt van genieten?

Herinneringen maken met dierbaren. Of dat nou de stad in gaan, uit eten gaan of iets anders is, maakt niet zoveel uit.

Wat is jouw levensmotto?

Alles komt goed, ook als het niet goed komt. Cliché, maar ik denk dat eenpositieve instelling cruciaal is als je nieuwe dingen wil bereiken.

Heb je (opmerkelijke) hobby’s of interesses?

Ik houd van kunst, muziek, (vegetarisch) eten en kijk ook graag televisie. Opdit moment zijn bijvoorbeeld Hunted en Van Onschatbare Waarde favoriet.  

Is er iets op carrièregebied dat je absoluut een keer zou willen doen?

Ik heb nog veel dromen en ambities. Er zijn nog veel uitdagingen bij Ster: de mediawereld is dynamisch en dus is er voldoende ruimte om bij Ster steeds iets nieuws te doen binnen mijn functie. Voor de verdere toekomst zou ik het leuk vinden om ook de andere kant, bijvoorbeeld bij een van de organisaties die reclame, televisie of radio maakt, mee te maken.

Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?

Ik slaap ’s nachts graag, dus dit mag alleen in noodgevallen, haha.

Ook benieuwd naar het interview met Ster-collega Lisanne Rasing over onder andere de Ster Gouden Loeki verkiezing? Klik dan hier.

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn