“Ik vond het heel tof om mee te werken aan de terugkeer van Loeki de Leeuw op de Nederlandse tv”
9 maart 2023
Interviews, Professionals

“Ik vond het heel tof om mee te werken aan de terugkeer van Loeki de Leeuw op de Nederlandse tv”

Lisanne Rasing

Marketing Communicatie Specialist Ster

Het is bijna zover! Vanavond is de ‘Nacht van de Verleiding’ en wordt de winnaar van de Ster Gouden Loeki 2022 bekendgemaakt tijdens een feestelijke avond in het Koninklijk Instituut voor de Tropen. Wij spraken deze week met Lisanne Rasing en Eileen Snelders, beiden werkzaam op de afdeling communicatie van Ster, en volop in de voorbereiding van deze feestelijke happening. Lisanne: “Er zijn zoveel pareltjes, dat ik het lastig vind om een favoriet aan te wijzen.

Waar werk je en wat is je functie/ wat doe je daar?

Lisanne Rasing (35): “Ik werk als marketing & communicatiespecialist bij Ster, de organisatie die de reclameruimte op de publieke omroep verkoopt.

Wat is er zo leuk aan jouw functie?

Het communicatie vak is bij veel bedrijven in de basis hetzelfde, alleen doe ik dat bij Ster met een product waar ik zelf veel affiniteit mee heb. Ik vind het leuk om te werken met een leuk, aansprekend en bekend product; namelijk de content van de publieke omroep. Hoe leuk is het om campagnes, brochures, etc. te mogen maken over bijvoorbeeld de Olympische Spelen, Wie is de Mol? of de Top 2000? Daarnaast ben ik al zo lang als ik bij Ster werk betrokken bij onze reclameprijs: de Ster Gouden Loeki. Goede reclame maken is een vak, en ik kan er ook echt van genieten om te zien hoe sommige merken daarin slagen. En ik heb me bezig mogen houden met de terugkeer van Loeki de Leeuw op televisie – toch wel een mijlpaal!

Wat heb je gestudeerd?

Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam.

Wat was je eerste media baan(tje)?

Deze baan bij Ster, al heb ik bij mijn vorige werkgever ook veel met media te maken gehad voor de campagnes waar ik verantwoordelijk voor was.

Hoe ben je bij Ster terecht gekomen?

In 2018 was ik op zoek naar een nieuwe communicatiebaan en zag een vacature van Ster voorbijkomen. Daar heb ik op gereageerd en de rest is geschiedenis!

Wat doe je voor ‘De Ster Gouden Loeki’?

Ik ben dit jaar verantwoordelijk voor de ‘stemcampagne’. Zodra onze tien finalisten bekend zijn, kan er door heel Nederland gestemd worden op hun favoriete reclames. Ik probeer een zo groot mogelijke aftrap te regelen. Zo werden dit jaar de finalisten bekendgemaakt bij Jinek op RTL4, proberen we via een multimediale campagne zoveel mogelijk mensen te laten stemmen en uiteindelijk willen we zoveel mogelijk PR genereren rondom de winnaars.

Waar zitten volgens jou de grootste uitdagingen bij de organisatie van ‘De Gouden Loeki’?

Bij het uitreiken van een prijs moet je met veel elementen rekening houden. Er is een verkiezing nodig, inclusief een gedegen methode, onderzoek en stemcampagne om een winnaar te krijgen. Die prijs moet uitgereikt worden op een mooi en feestelijk evenement, met een leuk inhoudelijk programma. Dat evenement moet georganiseerd worden. Maar op dat evenement moeten natuurlijk ook wel mensen komen, niet in de laatste plaats de genomineerden. Die mensen moeten uitgenodigd worden. Kortom: Je moet aan veel elementen tegelijk denken, met allemaal strategische, praktische en technische aspecten. En de uitdaging zit ‘m vooral in het samenbrengen ervan, om zo tot een geslaagd eindresultaat te komen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit?

Cliché maar waar: geen dag is hetzelfde! Zo check ik in aanloop naar de Ster Gouden Loeki-uitreiking bijvoorbeeld iedere dag even de laatste tussenstand van het aantal stemmers voor de Gouden Loeki, om mij vervolgens bezig te houden met een aanbesteding en een script voor een nieuwe corporate video, het maken van communicatiemateriaal rondom Ster & Cultuur of een brainstorm voor ons jaarplan. Heel afwisselend dus.”

Heb jij een favoriete reclame onder eerdere Gouden Loeki-finalisten?

Er zijn zoveel pareltjes, dat ik het lastig vind een favoriet aan te wijzen. Ik geniet zelf vooral van humor. Daar heeft Heineken een paar hele mooie van, zoals Walk-in fridge en Naturewonder, net als uiteraard Centraal Beheer met hun Even Apeldoorn bellencommercials. En de zelfspot van John de Wolf voor Ditzo vind ik ook erg leuk.

Jullie zijn met het Ster kantoor in september naar het Media Park verhuist. Hoe vind je het om hier te werken?

Dat was even wennen na zoveel jaar aan het Laapersveld in Hilversum, maar het is eigenlijk een hele logische stap en een goede plek voor Ster.

Wat is het meest bijzondere project waar je tot nu toe aan hebt (mee)gewerkt?

Ik vond het heel tof om mee te mogen werken aan de terugkeer van de iconische Loeki de Leeuw op de Nederlandse televisie. Maar net zo gaaf was het om mee te mogen werken aan het online event Scoren met Ster, een programma rondom de Sportzomer van 2021 met het EK Voetbal, de Tour de France en de Olympische Spelen. Dat programma zat echt goed in elkaar en het team waarmee ik daaraan werkte was leuk.

Waar kan je echt van genieten?

Van mooie dingen. Dat kan iets tastbaars zijn zoals een toffe sneaker, een mooi opgemaakt bord eten of een prachtige zonsondergang. Maar ik geniet ook van momenten met dierbarenof – heel cliché – als mijn kinderen zichtbaar ergens van genieten.

Wat is jouw levensmotto?

Ik vind mooie herinneringen maken met je dierbaren het allerbelangrijkste wat er is.

Heb je (opmerkelijke) hobby’s of interesses?

Of het opmerkelijk is weet ik niet, maar wat mensen blijkbaar niet zo snel van mij verwachten is dat ik Marvelfilms superleuk vind, of films zoals The Godfather, The Dark Knighttrilogie en The Lord of the Rings. Daarnaast probeer ik altijd de mooie dingen waar ik zo van geniet vast te leggen op beeld. Fotografie heeft dus ook mijn interesse, al is dat vooral als amateur. Misschien iets om nog eens een cursus in te volgen.

Is er iets op carrièregebied wat je absoluut een keer zou willen doen?

Ik zie voor mijn werk natuurlijk veel reclames, maar zou het ook leuk vinden om (weer) eens aan de andere kant te staan en de reclame te mogen maken of daarbij betrokken te zijn vanuit een merk. Kijk naar de impactvolle Mis nikscampagne van Interpolis. Lijkt me tof om aan zoiets mee te mogen werken!

Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?

Ik heb twee kleine kinderen, dus ik koester elke minuut die ik kan slapen. Beter maak je mij ’s nachts dus niet wakker, haha!

Ook benieuwd naar het interview met Ster-collega Eileen Snelders over onder andere de Ster Gouden Loeki verkiezing? Klik dan hier.

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn