“Een idee is nog geen format”
Ondernemers, Professionals

“Een idee is nog geen format”

Remco Lentjes

Creative Director ITV Studios Netherlands

Nederland staat in de wereld bekend als ‘formatland’. Wereldwijd zitten we in de top 3 als het gaat om het ontwikkelen en verkopen van nieuwe tv-programma’s. Producent ITV Studios Netherlands op het Media Park is een belangrijk onderdeel van dat succesverhaal. “Ik denk dat wij als Nederlanders wat meer durven”, zegt Creative Director (ITV Studios Netherlands) Remco Lentjes. “We nemen wat meer risico om nieuwe dingen uit te proberen.”

Aan de rand van het Media Park is het kenmerkende lichte gebouw, waar voorheen Talpa Network was gevestigd, alweer een tijd het domein van ITV Studios Netherlands. Het is een van de toonaangevende Nederlandse productiebedrijven, bekend van een breed scala aan populaire tv-programma’s. Remco Lentjes is als Creative Director verantwoordelijk voor de ontwikkeling en verkoop van nieuwe programma’s.

Rangen en werelden

Lentjes heeft de spreekwoordelijke rangen binnen het productievak doorlopen. Hij begon als redacteur en werd vervolgens eindredacteur en hoofdredacteur. “Dat werk heb ik altijd erg interessant gevonden en ook heel leuk. Je kan als redacteur in allerlei werelden duiken waar je zelf normaal gesproken niet mee in aanraking komt. Geen enkele dag is hetzelfde.”

Toch wilde Remco meer. “Op een gegeven moment merkte ik dat ik mezelf ging herhalen. Het maakte niet meer uit of ik een kookprogramma maakte, een studioprogramma of een reisprogramma. Ik realiseerde me: nu doe ik elke keer hetzelfde. Dus ik zocht eigenlijk iets nieuws en toen kwam het ontwikkelen van programma’s op mijn pad. Dat is nóg gevarieerder werk, want je bent met veel projecten tegelijkertijd bezig. Ik denk dat wij gemiddeld aan wel 30 verschillende titels tegelijkertijd werken. Als eindredacteur of hoofdredacteur heb je vaak maar één project onder je hoede.”

Afwisseling

Remco was op zoek naar meer afwisseling. “Ik wil variatie hebben in mijn werk. Dat is mijn kracht en misschien ook wel mijn valkuil. In het ontwikkelvak ben je met verschillende titels tegelijkertijd bezig. Ik kan ’s ochtends bezig zijn met de ontwikkeling van een datingprogramma en ‘s middags met een documentairereeks over een moordzaak en een quiz. Gevarieerder kan je dag eigenlijk niet zijn. Uiteindelijk is altijd het doel om de kijker enthousiast te maken om iets te gaan kijken, want dat is natuurlijk waar we het eigenlijk allemaal voor doen.”

Volgens Remco is een van zijn sterke punten het vermogen om een idee om te zetten in een format. Dat is een kritische stap in het productieproces van een succesvol tv-programma. En een idee is nog wel iets anders dan een format” , legt hij uit. “Dat is een heel groot verschil. Veel mensen denken dat een idee al een format is. Maar dat is niet zo. Je moet natuurlijk bepaalde unieke elementen toevoegen om te zorgen dat het uiteindelijk ook echt een format is dat je kan verkopen en vervolgens kan uitrollen. Die unieke kenmerken zitten vaak in de structuur. Dat hangt er ook vanaf of het een studioprogramma is of een realityprogramma. Vaak zit het in rondes, in eliminatie-structuren, in unieke visuele herkenbare elementen. Love Island bijvoorbeeld is altijd in een villa op een zomerse bestemming. Dat maakt het uniek. Een quizprogramma als Weet Ik Veel heeft een heel duidelijke structuur. Je hebt eerst de studenten die spelen. Dan komt er een winnaar uit die het opneemt tegen de beste BN’er. Dat zijn echt formatelementen.”

Formats

Waarom is Nederland nu zo succesvol in het bedenken van formats? “Het is een combinatie van factoren. Ik denk dat wij als Nederlanders wat meer durven. We durven meer risico te nemen en nieuwe dingen uit te proberen. Daar zijn wij altijd wel bekend om geweest als Nederlandse media. Ook zijn onze budgetten veel lager als je het vergelijkt met Duitsland of Engeland, laat staan Amerika. Maar wij hebben wel een hele hoge production value. Wij kunnen heel efficiënt produceren, waardoor het ook makkelijk is om iets nieuws uit te proberen omdat het financieel risico relatief gezien kleiner is.”

Nederland heeft ook een reputatie als testland voor nieuwe producties en applicaties. Als het hier succesvol is, is de kans groot dat het elders ook scoort, zo is de redenering. Remco: “Onze markt is relatief gezien klein. Dus het risicogebied is ook kleiner. Disney+ lanceerde hun streamingdienst in Europa als een van de eersten in Nederland. Als je de kinderziektes er nog uit moet halen, hebben er hier minder mensen last van dan bijvoorbeeld in Duitsland. De kleine schaal werkt dan in je voordeel. Maar ik denk dat wij ook goed zijn in het signaleren van trends. We zien vaak als eerste welke kant de markt op gaat bewegen.”

Gong

Bij ITV Studios hangt een gong die regelmatig klinkt als er weer een nieuw programma is verkocht. “En dat gebeurt regelmatig”, zegt Remco. Zo’n succes is bijvoorbeeld de verkoop van een nieuw realityprogramma aan een Amerikaanse streamingpartij. Dat idee was door Corona in Nederland moeilijk te slijten omdat de zenders een tijdje geen nieuwe programma’s aankochten. “Ik ben in Coronatijd veel met zusterbedrijven gaan videobellen over formats die hier noodgedwongen in de la waren blijven liggen. Dat heeft succes gehad.”

Natuurlijk ligt de nadruk op het ontwikkelen van formats voor de Nederlandse markt, legt Remco uit. “Mijn doel is altijd voor Nederland ontwikkelen, niet specifiek voor het buitenland. Maar ja, als wij het ontwikkeld hebben, en de timing is niet goed of er is geen interesse, waarom zouden we dan niet kijken of het ergens in het buitenland kan landen? Want dan kunnen we het misschien vervolgens weer naar Nederland halen als het daar een succes is.”

Verschuiving

Ook ITV Studios heeft te maken met de veranderingen in mediaconsumptie en dan met name de verschuiving van lineair tv kijken naar on demand. Een realiteit, wat Remco betreft. “Kijkersgedrag verandert. Ga maar bij jezelf na. Hoe kom ik aan content? Dat is niet meer hetzelfde als tien jaar geleden. Je gaat zelf bepalen wanneer je kijkt. Ik denk dat wij heel snel een schakeling hebben gemaakt om de opbouw van programma’s te veranderen. Bij streaming is de opbouw net iets anders. We hebben bijvoorbeeld voor Videoland van de reguliere Married At First Sight een spin-off gemaakt; Match or Mistake. Dit programma is voor een veel jongere doelgroep maar heeft daarom een andere opbouw dan MAFS.”

Duurzaamheid

ITV Studios is naast ontwikkelen van tv-formats flink bezig met het duurzaam produceren van programma’s. “Ik ben er best trots op dat we inmiddels negen programma’s met het duurzaamheidscertificaat albert hebben kunnen produceren, wat betekent dat een programma CO2-neutraal geproduceerd is. Maar het zit hem ook in de kleine praktische zaken, zoals het bannen van plastic bekertjes op kantoor en in de studio. Dat zijn kleine stappen als individu, maar met een grote impact als je met 200 mensen in een studio staat. We zijn ook bezig met een energietransitie waarbij we overgaan van dieselgeneratoren naar zonne-energie, wat in de Love Island-villa al een succes is. Ook kijken we naar onze reizen, zo pakken we vaker de trein in plaats van het vliegtuig. Als één persoon dat doet, maakt dat niet zoveel uit. Maar als je bedrijfsbreed dit soort dingen doet, heeft dat wel echte impact.”

Media Park

Hoe ervaart ITV Studios het Media Park? Remco: “We hebben hier al op verschillende plekken gezeten. Ik vind het heel prettig dat hier veel zenders zitten, wat onze afnemers zijn. In Coronatijd was het Media Park wel een beetje een spookstad. Ik denk dat het goed is dat er nu met David’s en een AH To Go meer levendigheid is gekomen. Wat ook goed is, dat er meer activiteiten worden georganiseerd. Ik ben echt een groot voorstander van informele meetings zoals laatst de Media Park Kerstborrel in David’s. Juist omdat je dan mensen spreekt die je normaal niet zo makkelijk tegenkomt. Dat kan een collega zijn, maar ook een concurrent of opdrachtgever.”

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn