Jetske de Groot (ITV): “Als je het goede doet en hierin door blijft gaan, zullen er deuren voor je opengaan.”
20 juli 2023
Interviews, Students

Jetske de Groot (ITV): “Als je het goede doet en hierin door blijft gaan, zullen er deuren voor je opengaan.”

Jetske de Groot

Stagiraire Branded Content ITV

Jetske de Groot (21 jaar), stagiaire bij ITV Studios Netherlands, is druk bezig met het ontwikkelen van een positioneringsstrategie voor de afdeling Branded Content. Ze studeert Communicatie aan de Avans Hogeschool in Breda en is erg enthousiast over haar stage in de mediawereld. In dit interview vertelt ze over haar werkzaamheden, haar passie voor branded content en haar toekomstdromen.

Waar werk je en wat is je functie?

Ik loop sinds februari stage bij ITV Studios Netherlands op de afdeling Branded Content. Hier doe ik een afstudeeronderzoek waarbij ik een positioneringsstrategie voor de afdeling aan het ontwikkelen ben. Daarnaast help ik mee met de dagelijkse werkzaamheden op de afdeling. Zo heb ik contact met verschillende mediabureaus, maak ik ontwerpen voor onepagers in verschillende formats met diverse mogelijkheden voor branded content en bel ik organisaties en bedrijven op of ze open staan voor een kennismaking met de afdeling. Ook denk ik mee hoe we merken en adverteerders blij kunnen maken met een samenwerking binnen een van onze formats.

Wat was je eerste mediabaan(tje)?

Ik studeer Communicatie aan de Avans Hogeschool in Breda en ben hopelijk binnenkort afgestudeerd! Mijn eerste echte mediabaantje is deze stage bij ITV Studios Netherlands. Ik heb wel verschillende baantjes gehad op het gebied van sociale media, bijvoorbeeld bij Free a Girl en mijn stage in het derde jaar van mijn studie bij Rotterdam Ahoy.

Wat houdt jouw functie precies in?

De afdeling Branded Content houdt zich voornamelijk bezig met het verbinden van merken en adverteerders aan de formats en productiemogelijkheden die we bij ITV Studios Netherlands bieden. Hierbij kun je denken aan de samenwerking van Canon met het programma Het Perfecte Plaatje of SMINT met Love Island. Het is een grote uitdaging om merken en adverteerders te koppelen aan het juiste format, maar door het topteam van deze afdeling, had ik het snel onder de knie. Als afdeling benaderen we ook zelf merken en adverteerders voor een potentiële samenwerking om in co-creatie formats en/ of events te ontwikkelen, om zo bij te dragen aan de communicatiedoelstellingen van onze partners. Daarnaast is de juiste positionering als afdeling natuurlijk ook heel belangrijk en daar doe ik dus onderzoek naar. Dit doe ik door de gewenste identiteit van de afdeling in kaart te brengen, de behoeften van de doelgroep te achterhalen en de concurrenten te analyseren.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jou uit? 

Ik pak ‘s ochtends de trein van 8:42 van Utrecht naar Hilversum Media Park. Dan ben ik rond 9:15 op kantoor. Natuurlijk begin ik de dag met een kopje koffie en vervolgens schrijf ik mijn to-do’s even op. Meestal richt ik me eerst op de werkzaamheden voor de afdeling en rond 12:00 gaan we met het team lunchen in de kantine. Na de lunch ben ik druk met mijn afstudeeronderzoek en heb ik vaak nog wat interviews gepland staan met medewerkers van ITV Studios Netherlands of met externen. Rond een uur of 14:00 ga ik vaak nog even een rondje lopen over de heide bijvhet Media Park met andere stagiaires van ITV Studios Netherlands. Even frisse lucht helpt om de laatste uurtjes te knallen en dan pak ik rond 17:00 weer de trein naar huis.

Wat maakt dit werk zo leuk?

De mediabranche is heel dynamisch, er gebeurt van alles. Vanuit mijn opleiding Communicatie wist ik nog niet heel goed wat branded content precies inhield. Toch ben ik hier stage gaan lopen omdat ik kennis wilde maken met de mediawereld en branded content leek mij erg interessant. Het is heel leuk om per format te kijken welk merk of welke adverteerder je hierin kunt integreren. Ook is het co-creatie traject heel leuk, samen met een merk of adverteerder kijken of we een nieuw format kunnen ontwikkelen dat aansluit bij hun communicatiebehoefte. Vooral het creatieve deel van branded content maakt mij heel enthousiast!

 Wat zijn de belangrijkste trends die je momenteel ziet in jouw vakgebied?

De branded contentindustrie is erg in opkomst. Het wordt steeds belangrijker voor adverteerders om onderscheidend te blijven communiceren, dat maakt deze afdeling heel belangrijk. Ik zie dat er veel adverteerders zijn die een communicatiebehoefte hebben; een advertentie plaatsen is vaak snel uitverkocht, dan is branded content een heel goed alternatief. 

Waar wordt je werk technisch écht enthousiast van?

Als ik zie hoe hard het team op deze afdeling werkt om een mooipartnership neer te zetten. Ik vind ik het heel gaaf om te zien wanneer de deal doorgaat en ik het programma kijk en de door ons gerealiseerde branded content erin terugzie! 

Wat is het gaafste project waar je tot nu toe aan hebt (mee)gewerkt?

Als stagiaire op deze afdeling werk ik eigenlijk mee aan veel verschillende dingen, waardoor ik heel veel mee krijg. Ik vind elk project tof, maar dat zal ook wel komen omdat het allemaal nog erg nieuw is voor mij!

Is er iets op carrièregebied wat je absoluut nog een keer zou willen doen? 

Het lijkt mij heel tof om samen met een adverteerder een programma te ontwikkelen en ook alle content eromheen te creëren. Dat je van niks naar een succesvol format gaat wat meerdere jaren goed scoort bij de doelgroep.

 Wat zijn jouw toekomstdromen?

In de toekomst lijkt het mij heel leuk om een programma te presenteren. Vroeger wilde ik altijd presentatrice worden en dat idee maakt mij nog steeds blij. Wat ik in de toekomst precies wil, dat vind ik nog lastig te zeggen. Ik ben er door mijn stage bij ITV Studios Netherlands ook echt achter gekomen dat ik branded content heel leuk vind!

Hoe vind je het om op het Media Park te werken?

Heel leuk! De eerste keer dat ik hier rondliep, keek ik mijn ogen uit. Natuurlijk herkende ik alles van televisie, het voelde als een droom dat ik nu zelf in de televisiewereld zou gaan werken. Nog steeds vind ik het heel leuk dat alles hier bij elkaar komt. Alles zit dicht bij elkaar, het geeft een extra boost als je over het Media Park naar je werk loopt, omdat je zoveel mooie, grote bedrijven ziet. Daarnaast word je geconfronteerd met de concurrenten, dus ga je harder werken 😉.”

Wat is jouw levensmotto?

Als je het goede doet en hierin door blijft gaan, zullen er deuren voor je opengaan. 

Heb je (opmerkelijke) hobby’s of interesses?

Ik vind het heerlijk om te voetballen. Daarnaast ben ik erg geïnteresseerd in marketing en in sociale media en de invloed. Ik luister hier regelmatig podcasts over. 

Waar mogen we je ’s nachts voor wakker maken?

Meloen! Dat vind ik zo lekker. Een glaasje champagne erbij maakt me helemaal blij 😉

 Waar kan je echt van genieten?

Ik woon op kamers in Utrecht, maar kom oorspronkelijk uit Goeree-Overflakkee, dat ligt in Zeeland. Daar werk ik bij een strandtent en ik vind het heerlijk om daar de hele zomer te werken, elke dag op het strand te zijn en de zon onder te zien gaan. Dagjes strand, of ik nou moet werken of zelf kan zonnen, vind ik de leukste dagen van het jaar!

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn