Van stagiairs tot professionals: Hoe Mediastages en Talent this way de media-industrie ondersteunen
Interviews, Ondernemers, Professionals

Van stagiairs tot professionals: Hoe Mediastages en Talent this way de media-industrie ondersteunen

Monique Amse

Directeur Mediastages & Talent this way

Mediastages maakt al vijftien jaar haar relaties blij; opleiders, studenten en stagebedrijven. Talent this way doet dit sinds dit jaar ook voor (startende) professionals in de media. Hoe dat precies zit? Wij gingen in gesprek over deze vacatureplatforms voor media stages en media vacatures met Monique Amse, sinds zes jaar Directeur van Mediastages en nu ook van het kersverse mediavacature platform Talent this way.

Directeur zijn van een jobboard, wat betekent dat eigenlijk?

“De kracht van een jobboard zit hem naar mijn mening in het bouwen en onderhouden van een warm netwerk, en dat is waar wij heel goed in zijn, dat is de basis. Als Directeur van ons team houd ik mij met alle bedrijfsonderdelen bezig, altijd in combinatie met één van mijn collega’s, die expert is op zijn of haar vakgebied. Ik ben de aanjager en bewaker van ons team dat bestaat uit ervaren, vakbekwame en bevlogen collega’s.”

Monique vervolgt: “Onze expertise ligt op het snijvlak van de mediasector en de arbeidsmarkt. Zelf heb ik een achtergrond in de uitzendbranche en in ons team hebben we collega’s die de mediasector goed kennen. Deze combinatie maakt dat we studenten en professionals kunnen adviseren over werken of stagelopen in de media, en deze adviezen worden hoog gewaardeerd. Op alle media gerelateerde MBO-, HBO- en WO-opleidingen geven we voorlichting aan studenten, afstudeerders en alumni. We praten met opleiders over stagemogelijkheden en met mediaorganisaties over selectie- en aannamebeleid, stagebegeleiding, onboarding en wat er verder komt kijken bij het gehele recruitment proces. Al deze aspecten maken dat ik blij word van mijn werk.”

Monique en Mediastages

Als kind uit een ondernemersgezin runde Monique in 2017 al zeven jaar haar eigen bedrijf, na bijna zestien jaar in de uitzendbranche gewerkt te hebben. Monique: “Ik werkte voor organisaties als USG People, Yarden Uitvaartverzorging, Hewlett Packard, Veiligheidsregio Haaglanden en NCOI, om maar een paar grote namen te noemen. En ook voor Media Academie, het zusje van Mediastages. Daar veranderde het een en ander in de organisatie waarop ik gevraagd werd voor de functie die ik nog steeds heb: namelijk Directeur van Mediastages. Ik ben in gesprek gegaan en merkte tijdens dat gesprek al snel dat alles wat ik tot dat moment had gedaan, samenkwam in deze functie bij Mediastages. Het gaat hier over leren en ontwikkelen, over netwerken verbinden en over digitalisering binnen een relevante sector die sterk in ontwikkeling is. Na dit gesprek wist ik dat ik van deze baan, met dit team, echt blij zou worden.”

En nu Talent this way?

Vanwege het grote netwerk van mediabedrijven en hun HR kennis is Mediastages in 2022 gevraagd om het onderzoek naar de invulling van de Human Capital Agenda voor de Media Park Campus te verrichten. “Voor dit onderzoek hebben we veel professionals op het Media Park gesproken. Heel vaak werd genoemd dat er behoefte is aan ‘een platform als Mediastages maar dan voor professionals’. En dat was niet tegen dovemans oren gezegd. Samen met onze developers hebben we een nieuw platform ontwikkeld dat technisch net zo vernuftig in elkaar steekt als Mediastages. Een jobboard voor de creatieve industrie in heel Nederland,” zegt Monique met enige trots.

Onze kracht!

“Ruim 300 bedrijven in de media en creatieve industrie maken gebruik van onze diensten, de media gerelateerde opleidingen verwijzen studenten en alumni naar onze platforms,” vervolgt Monique. Al vijftien jaar weten duizenden studenten per jaar Mediastages te vinden. Veel van deze oud studenten hebben hun plek in de media gevonden en behoren nu tot hun netwerk. “Onze database is gigantisch en op de socials hebben mijn collega’s en ik nog altijd veel contact met hen. Dus of je nou advies nodig hebt als student, starter of professional, op de één of andere manier heb je een lijntje naar ons, Mediastages én Talent this way.”

“Als je nieuwe medewerkers zoekt, stagiairs, starters of professionals hebben wij op de één of andere manier een lijntje naar hen. Ik weet niet of ik het zo ‘kort door de bocht’ mag zeggen, maar of je nou medewerkers zoekt, een stage of een baan; wij zijn de beste en de snelste weg naar de beste match.”

De ontwikkelingen in de media

“Ons vakgebied is de arbeidsmarkt in de media en creatieve industrie en daarin zien we een aantal ontwikkelingen en uitdagingen,” aldus Monique. Door de innovaties in de sector vraagt dat ook wat anders van de kennis en kunde van de studenten en professionals. “Daarover spreken we met opleiders en slaan we een brug tussen wat we van de HR-professionals uit de organisaties horen. De sector wordt steeds technischer en dat betekent concurrentie op de arbeidsmarkt met andere technische sectoren; en dat is geen eenvoudige. Het gaat hier vaak over beloningsstructuren waarin de verschillen groot zijn.”

De instroom van Nederlandse studenten neemt af maar het aantal internationale studenten neemt sterk toe. “Dit is een uitdaging waar ook zeker een kans ligt en waar een weg gevonden moet worden in de taalbarrière als het gaat om content produceren voor de Nederlandstalige markt.

Enthousiast en trots

“Ik ben erg enthousiast over de ontwikkelingen op het Media Park en over de plannen om van het park een campus te maken. Het zijn grote omvangrijke plannen waar veel over gesproken wordt met alle partijen die hier gevestigd zijn. Het gave wat er nu gebeurt is dat er door en tijdens deze gesprekken en onderzoeken al allerlei samenwerkingen en initiatieven ontstaan. Persoonlijk vind ik samenwerken heel vanzelfsprekend maar dat was het voor de mediasector een paar jaar geleden niet. Nu zien de meeste mensen in dat we samen veel meer kunnen bereiken dan wanneer we ieder apart de uitdagingen aan blijven gaan. Ik ben er heel trots op dat Mediastages en Talent this way nu ook gezien worden als onderdeel van de toekomst en de ontwikkelingen van de media en het Media Park in het bijzonder.”

Respectvol samenwerken

Dat medewerkers en stagiairs een veilige werkplek hebben en respectvol kunnen samenwerken vinden ze bij Mediastages en Talent this way een heel belangrijk uitgangspunt: “Daarom hebben wij een aantal aandachtspunten in onze algemene voorwaarden benoemd. Zo onderschrijven alle opdrachtgevers het Mediapact Respectvol Samenwerken, wij hebben ons aangesloten bij Stichting Mores en voor iedere stage wordt een stagevergoeding betaald,” legt Monique uit. “De komende tijd zal dit aandacht krijgen in de gesprekken met onze opdrachtgevers maar zeker ook met opleiders, studenten en werkzoekenden.”

De toekomst van Mediastages en Talent this way

“We gaan Talent this way verder uitbouwen door ons netwerk hierover te vertellen. Alle oud stagiairs kennen ons al en nu de ‘andere’ media-professionals nog. En datzelfde geldt voor de media en creatieve bedrijven. Focus op promotie dus, en dat kunnen wij!”

Mediastages blijft doen waar ze al jaren heel goed mee bezig zijn, het samenbrengen van opleiders, studenten en mediaorganisaties. Monique: “De digitalisering van de werkprocessen gaat bij ons steeds verder en onze ‘Dag van de Mediastages’ wordt ieder jaar weer groter en succesvoller. Donderdag 18 april 2024  staat de volgende editie gepland. Hoe deze er precies uit gaat zien weten we nog niet maar de kans dat er een link gemaakt wordt met het 600-jarige bestaan van Hilversum is groot. Hou ons maar in de gaten!”

Kantoor op het Media Park

“Ons kantoor bevindt zich in het mooiste pand van het Media Park, Heideheuvel 1, midden in het bos. We zijn onderdeel van het park en zitten op loopafstand van een paar grote opdrachtgevers, dat is een groot voordeel. Maar elk voordeel heeft zijn nadeel. Een hardnekkig misverstand is dat Mediastages en Talent this way er zijn voor de organisaties op het Media Park. Dat zijn we zeker maar we zijn er OOK voor alle andere mediabedrijven en media-afdelingen van andere organisaties in heel Nederland. Ben je in de buurt, kom gerust binnen voor een kop koffie. We werken remote, wat betekent dat we op dinsdag, woensdag en donderdag op kantoor zijn. Tot snel.”

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn