NMO start per januari 2023 met luisteronderzoek

Nieuws

3 november 2022
Innovation

NMO start per januari 2023 met luisteronderzoek

In januari 2023 start het Nationaal Media Onderzoek (NMO) met het luisteronderzoek. Daarmee stopt per 1 januari 2023 het huidige Nationale Luisteronderzoek (NLO) van PMA, BvA, Audify en NPO. Het NMO is een samenwerking van NLO, Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en VINEX (internet exploitanten). Kantar en Ipsos voeren het onderzoek uit; GFK stopt daarmee met het luisteronderzoek.

Op woensdag 1 februari 2023 zal de eerste rapportage van het NMO-luisteronderzoek worden gepubliceerd met een rapportage over 4 weken in januari 2023, waarna elke week op woensdagen voor 12:00 uur de cijfers worden gerapporteerd.

Eerder was het de bedoeling dat het NMO-luisteronderzoek op 1 juli 2022 zou starten, maar Kantar/Ipsos hadden moeite om voldoende representatieve deelnemers te vinden. Dat kwam doordat de potentiële participanten moeite hadden met het continu kunnen afluisteren van de smartphones van deelnemers om het luisteronderzoek te kunnen uitvoeren. De afgelopen periode is testgedraaid waarbij participanten waaronder radiostations op basis van non-disclosure afspraken al wel resultaten konden inzien.

Het televisie-onderzoek van NMO is inmiddels in een trial-fase; een startdatum daarvoor is nog niet bekendgemaakt. NMO Mediatrends en NMO Printmonitor is inmiddels gestart.

Einde dagboekjesmethode

Het luisteronderzoek betekent een overgang van gerapporteerd gedrag via de dagboekjesmethode, naar een passieve meting via een app op mobiele telefoons. Hiermee verandert dan ook de definitie van radio luisteren, van geluisterd volgens de respondent naar technisch hoorbaar voor de meter. Dit betekent dat de bereikscijfers voor radio gaan veranderen en volgens de initiatiefnemers een beter beeld gaan geven van het luistergedrag.

Mogelijkheden

De NMO-meetmethode levert volgens de participanten extra mogelijkheden op voor het (strategisch) plannen van media en voor radio in het bijzonder. In de NMO-methode wordt op minuutniveau gemeten, waar dat in de oude methode nog op kwartierniveau was. In de NMO-methode worden ook meer zenders gemeten, inclusief thema-zenders. De data zijn daarmee uitgebreider en fijnmaziger.

Wil je hier meer over weten? Lees dan hier verder.

Bron: Marketing Report 

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws