Projectleider Sten over Xperience Day: “We bieden gezinnen een dag vol media, creativiteit en verwondering”
24 juni 2025
Interviews, Professionals

Projectleider Sten over Xperience Day: “We bieden gezinnen een dag vol media, creativiteit en verwondering”

Sten Vos

Projectleider Xperience Day

Op zondag 29 juni staat het Media Park in Hilversum volledig in het teken van media, technologie en entertainment. Tijdens Xperience Day krijgen bezoekers een uniek kijkje achter de schermen van televisie- en radioproducties, met workshops, optredens, games, studio’s en VR-beleving. We spraken projectleider Sten over het programma, de ambities én de keuze om het evenement los te trekken van Dutch Media Week.

Xperience Day was jarenlang onderdeel van Dutch Media Week, maar sinds vorig jaar organiseren we het als zelfstandig evenement”, vertelt Sten. “Dutch Media Week bestaat inmiddels niet meer. Onder de nieuwe koers van Hilversum Marketing werken we nu met een jaarprogrammering onder de vlag van The Media Ahead. Xperience Day is daarin hét grote publieksevenement.”

Sten is al zes jaar betrokken bij de organisatie. Sinds 2023 is hij eindverantwoordelijk. “Ik werk bij Beeld & Geluid als marketeer voor de particuliere markt. Vanuit die rol trek ik dit project nu voor het tweede jaar als projectleider.”

Verplaatst naar juni: meer festivalgevoel

Waar Xperience Day voorheen in oktober plaatsvond, is het evenement dit jaar verschoven naar juni. “We hopen zo op beter weer én meer zomerse energie”, legt Sten uit. “Oktober is een drukke maand, gezinnen zitten dan alweer in het ritme van school en werk. In juni willen mensen juist naar buiten, iets ondernemen. En wij zijn dan één van de eerste leuke gezinsuitjes van het zomerseizoen.”

Voor jong én oud

Het programma is ook dit jaar rijk gevuld. Bezoekers kunnen onder andere binnenkijken bij de studio’s van Omroep MAX en NOS, “MAX pakt dit jaar groots uit in Studio 23. Bezoekers kunnen bijvoorbeeld meespelen met de MAX Geheugentrainer, in de echte tv-setting, samen met presentatrice Mascha de Rooij. NOS biedt weer een vol plein met workshops, waar kinderen zelf het nieuws kunnen inspreken en redacteuren en presentatoren aanwezig zijn.”

Nieuw dit jaar is de samenwerking met Studio 100. “We zijn trots dat Bumba langskomt voor een optreden en meet & greet. We hopen dit volgend jaar verder uit te breiden.”

Ook gaming liefhebbers komen aan hun trekken. “In Beeld & Geluid kun je dit jaar gamen op de nieuwe Nintendo Switch 2, racen in simulatoren én Mario Kart spelen op het bioscoopscherm”, zegt Sten. “Laagdrempelig, interactief en vooral heel leuk.”

© Feike Faase Fotografie

Gericht op gezinnen, open voor iedereen

Hoewel het programma breed is, richt Xperience Day zich vooral op gezinnen. “Ons kernpubliek bestaat uit ouders en grootouders met kinderen tussen de 6 en 16 jaar”, aldus Sten. “Zij vormen de focus in ons programma en onze communicatie. Tegelijkertijd is er ook genoeg te doen voor mediafans en professionals die een kijkje achter de schermen willen nemen.”

Tussen de 15.000 en 20.000 bezoekers verwacht

De belangstelling voor Xperience Day groeit. “Het blijft lastig om exacte cijfers te voorspellen”, geeft Sten toe. “Mensen melden zich vaak pas last minute aan en het is een gratis evenement. We houden daarom rekening met tussen de 15.000 en 20.000 bezoekers.”

Media beleven én begrijpen

Wat wil jij dat bezoekers aan het eind van de dag meenemen? “Volwassenen willen we laten zien hoe media écht gemaakt wordt. Wat je op tv ziet, is vaak iets heel anders dan wat er op de studiovloer gebeurt. Die complexiteit en creativiteit willen we inzichtelijk maken.”

Voor kinderen hoopt Sten vooral op inspiratie. “Ze mogen zelf meedoen, presenteren, opnemen, gamen. Het is ontdekken, proberen en plezier maken. Als ze naar huis gaan met het gevoel: Wauw, dit wil ik later ook doen – dan is onze missie geslaagd.”

Ambities voor de toekomst

De samenwerking met omroepen is cruciaal voor het succes van het Xperience festival. “Met de NOS, Omroep MAX en BNNVARA werken we al jaren goed samen. BNNVARA is er dit jaar helaas niet bij, maar we blijven het gesprek aangaan, ook met commerciële partijen. Ik geloof erin dat we de komende jaren verder kunnen groeien.”

En de ambities reiken verder. “We willen in de toekomst ook plekken als het Amfitheater en The Hub betrekken, zodat we nog meer podia kunnen bieden voor media en cultuur. Xperience Day moet een vaste waarde worden, niet alleen op het Media Park, maar ook bij het publiek.”

Xperience Day vindt plaats op zondag 29 juni van 10.00 tot 17.00 uur op het Media Park in Hilversum. De toegang is gratis, aanmelden is verplicht. Bekijk hier het hele programma.

Bekijk hier het hele programma van Xperience Day!



Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn