“Innovatieaganda echte doorbraak in de mediasector”
Interviews, Professionals

“Innovatieaganda echte doorbraak in de mediasector”

René Delwel

Directeur EMG

René Delwel, directeur van EMG Netherlands vindt de gezamenlijke innovatieagenda van de mediasector een echte doorbraak. “A small step for mankind, but a giant leap for the media industry”, zei hij in een interview in het radioprogramma MediaMatters. De samenwerking tussen de verschillende partijen, publiek en privaat, is voor hem het belangrijkste punt van de innovatieagenda.

Delwel trekt de vergelijking met de bankensector. “Daar hadden ze bedacht dat het wel handig is als ze het betalingsverkeer buiten de concurrentie zouden houden. Iedereen begreep dat dat slim was. Bij media was zulke samenwerking minder voor de hand liggend. De doorbraak is nu dat we hebben gezegd: er zijn een aantal belangrijke onderwerpen die ons samenbinden. Laten we elkaar op die punten opzoeken. Dat was in het verleden niet zo makkelijk.”

Samenwerking

Delwel is een van de vijftien leden van de Industrietafel, het periodiek overleg van media-CEO’s waaruit de innovatieagenda is voortgekomen. Hij geeft toe dat het totstandbrenging van de samenwerking nog een behoorlijke opgave is geweest. In televisie bijvoorbeeld wordt volgens hem veel geheimgehouden om maar ergens de eerste mee te zijn. “Dat er schotten zijn tussen de verschillende bedrijven, is inherent aan deze sector.”

Waarom is de samenwerking nu wel tot stand gekomen? “De wijsheid komt met de jaren”, zegt Delwel. “Eerlijk gezegd weet ik het niet precies. De concurrentie van de grote Amerikaanse platformen heeft er natuurlijk wel iets mee te maken. Daarnaast zijn ontwikkelingen gaande zoals rond data en privacy, daar is het gewoon heel moeilijk om ieder voor zich een oplossing te verzinnen. Met de persoonlijke datakluis waarin we nu willen bouwen, hebben we de mogelijkheid om een vooraanstaande positie te gaan innemen. Dan is dat ook beter om dat samen te gaan doen.”

Datakluis

De bedoeling is dat de innovatieagenda, en dan met name de datakluis en het bouwen van een infrastructuur voor immersive content, leidt tot een aanvraag bij het Nationaal Groeifonds. Hoe belangrijk is het volgens Delwel eigenlijk dat er steun komt van de overheid? “Dit zijn zaken die te groot en vooral ook te risicovol zijn om als individuele partijen aan te pakken. Dan is het goed dat de overheid in het begin van zo’n innovatiecyclus de helpende hand uitsteekt. Maar uiteindelijk moet de sector het natuurlijk zelf gaan financieren.”

Maar geld is eigenlijk het minst belangrijk, zegt de directeur van EMG. “We hebben bepaalde doelen die kostbaar zijn om het te realiseren en dat lukt beter als de overheid een duwtje in de rug geeft. Dan kunnen we dingen precompetitief doen die anders niet tot stand zouden komen. Maar het belangrijkste is dat er overeenstemming is over wat we willen bereiken. Als je een rol wil spelen in bepaalde ontwikkelingen, met name Web 3.0 en een decentrale data-infrastructuur, dan moet je als sector samenwerken anders heb je geen schijn van kans. Wij hebben dat in de Industrietafel ingezien en we zijn het nu aan het doen. Daar ben ik best trots op.”

Auteur: Bert Kok

Ben je benieuwd naar meer interessante interviews? Kijk dan verder op de website van Media Perspectives

Meer interviews

Andere interviews met bedrijven, ondernemers, young professionals en studenten die wellicht ook interessant zijn