Interview Eppo van Nispen: “Dit is wereldwijd een uniek museum.”

Nieuws

9 februari 2023
Business

Interview Eppo van Nispen: “Dit is wereldwijd een uniek museum.”

Het heeft even geduurd, maar dan heb je ook wat. Dat geldt zeker voor het nieuwe mediamuseum van Beeld & Geluid dat deze week is geopend. Directeur Eppo van Nispen tot Sevenaer is duidelijk blij met het resultaat van de verbouwing, die twee jaar heeft geduurd. “Dit is ook wereldwijd een uniek museum.”

Op het moment van het interview is Eppo van Nispen tot Sevenaer exact vijf jaar in dienst bij Beeld & Geluid. De lancering van een nieuw mediamuseum is natuurlijk een mooi moment om zijn jubileum luister bij te zetten. Het is een feestje, dat wel gepaard gaat met de nodige zenuwen. Eppo is in de week voorafgaand aan de opening, best wel gespannen. “Er zit een goed team op, maar het zou raar zijn als ik niet enige spanning voel.”

Een reis door je eigen smartphone 

De lat is hoog gelegd voor het nieuwe museum, vertelt Eppo. “Dit is wereldwijd een uniek soort museum. Een museum roept vaak het gevoel van nostalgie op. Deze nieuwe opstelling heeft dat ook, maar op een heel andere manier dan mensen gewend zijn.”

Wat maakt het nieuwe museum nu zo bijzonder? “Ik omschrijf het zo: je loopt door je eigen smartphone heen. Zo moet je er naar kijken. We bieden een gepersonaliseerde reis aan. Wat jij doet op het world wide web heeft invloed op wat er gebeurt op dat web. Wat je doet, en wat je ervaart, dat maakt de beleving uniek.”

De personalisatie die centraal staat in de nieuwe ‘experience’ van Beeld & Geluid, is wat Eppo betreft de Heilige Graal. “De vraag is natuurlijk wel of dat wat je gepersonaliseerd aangeboden krijgt, wel het beste voor je is. We willen je ook uit je bubbel halen en je dingen aanbieden waar je niet naar op zoek was. Dat proberen we hier allemaal op een hele speelse manier inzichtelijk te maken.”

Gepersonaliseerde content

In het nieuwe museum wordt veel gezichtsherkenning gebruikt, onder meer om gepersonaliseerde content aan te bieden. Het gaat echter niet zo ver dat daarmee gegevens van het web worden opgehaald, legt Eppo uit. “In eerste instantie was dat wel de bedoeling. Het idee was om de gezichtsherkenning te gebruiken om het hele web over jou leeg te trekken. Het ultieme doel was om met al die input de reis door het nieuwe museum te maken. Aan het eind zouden we dan je media-DNA kunnen bepalen. Dat bleek niet alleen technisch complex, maar we stuiten vooral op ethische bezwaren. Het werd te confronterend. Daarom hebben we besloten dat niet te doen.”

De echte test van het museum is pas over een half jaar, denkt Eppo. Over de eerste maanden maakt hij zich niet zo’n zorgen. Zo is de eerste zaterdag, 11 februari, en de week daarna al uitverkocht. “Belangrijker is hoe de loop er over een half jaar in zit. Dan zijn de eerste reviews geweest en hebben we misschien al wat aanpassingen gedaan. Dan pas gaat het voor mij tellen.”

Meer dan alleen een museum

Het laatste ‘normale’ jaar voor de verbouwing, 2019, had de experience 215.000 bezoekers. Wat voor doelstelling heeft Eppo met het nieuwe museum? “Ik heb er zelf vertrouwen in dat we naar de 400.000 bezoekers per jaar kunnen. We moeten er wel heel zeker van zijn dat alles goed werkt. In oktober hebben we een test gedaan met families, dat was een ramp. Wat wij vragen technisch gezien, dat is nog nooit vertoond. Er is geen voorbeeld van in de wereld.”

De directeur van Beeld & Geluid benadrukt in het interview meerder keren dat het instituut veel meer is dan alleen een museum. Het is bijvoorbeeld het op een na grootste audiovisuele archief in de wereld. Er gebeurt daarnaast veel onderzoek op het gebied van beeld- en audioherkenning. “Een archief als dit is echt niet saai. Als ik zou zeggen dat ik bij YouTube zou werken, wat in feite ook een videoarchief is, zou iedereen zeggen: ‘supercool’. Beeld & Geluid is in feite leuker dan YouTube.”

Ben je benieuwd naar het volledige interview? Klik dan hier om door te lezen! 

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws