HEMA en Hotel L’Amour winnen Ster Gouden Loeki 2023 voor kerstcommercial

Nieuws

14 maart 2024
Nieuws & Events

HEMA en Hotel L’Amour winnen Ster Gouden Loeki 2023 voor kerstcommercial

HEMA en Hotel L’Amour hebben met hun kerstcommercial de Ster Gouden Loeki gewonnen. De winnaars ontvingen dé publieksprijs voor reclame donderdagavond tijdens een feestelijk evenement in Amsterdam, dat gepresenteerd werd door Diederik Ebbinge en waar Leo Blokhuis een gastoptreden verzorgde. De zilveren en bronzen award waren respectievelijk voor Calvé en KPN.

Het is voor het eerst dat zowel HEMA als het vorig jaar opgerichte Hotel L’Amour een Ster Gouden Loeki in de wacht slepen voor een televisiecommercial. De winnende commercial draait om (knuffel)kat Siepie en is een vervolg op de Sint-campagne van HEMA. Daarin kwam de Siepie-knuffel via een omweg in Nederland bij haar nieuwe ‘baasje’ terecht. In ‘Kerst’ zien we Siepie, in haar eentje spelend op de noten van het bekendje liedje ‘all by myself’. Ze bedenkt een slim plan om de feestdagen niet alleen door te brengen, en dat lukt: vriendje Takkie ligt onder de kerstboom.

ZILVEREN EN BRONZEN LOEKI’S

Evenals afgelopen jaren konden de genomineerde merken en reclamebureaus dit jaar – naast de felbegeerde Ster Gouden Loeki – ook een Zilveren en Bronzen Loeki winnen. De tweede prijs werd verzilverd door Calvé en Alfred International met hun commercial ‘Calvé Pindakaas 75 jaar’. Ter ere van de 75e verjaardag van dit populaire broodbeleg maakten zij een campagne die de rijke (reclame)historie weerspiegelt. De Ster Bronzen Loeki ging naar KPN en Dentsu Creative Amsterdam met hun commercial ‘Dat is entertainment zoals jij het wilt’, waarin de populaire rode kat Louis stiekem uit het enorme entertainmentaanbod van KPN snoept terwijl zijn baasje van huis is.

STEMMEN

De heftige strijd om het gouden beeldje barstte 12 februari los toen de stembussen werden geopend in een uitzending van EditieNL. Het Nederlandse publiek kon tot en met 10 maart stemmen op hun favoriete commercials. In totaal hebben 67.909 Nederlanders hun stem uitgebracht.

TOP 10

Hieronder volgt een overzicht van de top 10 van 2023:

  • ‘Kerst’ – HEMA & Hotel L’Amour
  • ‘Calvé Pindakaas 75 jaar’ – Calvé & Alfred International
  • ‘Dat is entertainment zoals jij het wilt’ – KPN & Dentsu Creative Amsterdam
  • ‘Magische feestdagen’ – Lidl & BBDO Germany
  • ‘Mis niks’ – Interpolis & Wefilm
  • ‘Heerlijk Helder Hoe je ons ook noemt.’ – Heineken & LePub / Boomerang
  • ‘Een Toyota rijd je nooit alleen voor jezelf’ – Toyota & DDB
  • ‘Laat kinderdromen uitkomen’ – KiKa & Joe Public
  • ‘Cost of Beauty’ – Dove & Ogilvy
  • ‘Wat alz… het jouw broertje is?’ – Alzheimer Nederland

Alle commercials zijn hier te bekijken. De foto’s van de winnaars zijn hier te downloaden.

HOE WERKT DE STER GOUDEN LOEKI?

Elk kwartaal kiest een onafhankelijk publiekspanel van GfK de 10 mooiste, leukste en populairste commercials van dat kwartaal. Dit levert in totaal 40 kwartaalwinnaars op. Deze 40 commercials zijn opnieuw aan een onafhankelijk panel van GfK voorgelegd, met als resultaat de 10 finalisten van het jaar. De winnaar van de Ster Gouden Loeki is voor 75% bepaald door het publiekspanel en voor 25% door het Nederlands publiek dat tot en met 10 maart kon stemmen op stergoudenloeki.nl.

VOORGAANDE STER GOUDEN LOEKI-WINNAARS

In 1995 reikte Ster voor het eerst de Ster Gouden Loeki uit. De verkiezing is door Ster in het leven geroepen om het Nederlands publiek actief te betrekken bij reclame. Een grotere betrokkenheid leidt tot een grotere acceptatie van reclame. Daarnaast wil Ster met de prijs reclamemakers belonen en stimuleren om aantrekkelijke reclame te maken. De allereerste Ster Gouden Loeki werd in 1995 gewonnen door KLM met de commercial ‘Zwanen’.

Bekijk alle oud-winnaars

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws