DPG Media rondt overname RTL Nederland af

Nieuws

29 juni 2025
Business

DPG Media rondt overname RTL Nederland af

Vanaf 1 juli maakt RTL Nederland officieel deel uit van DPG Media. De overname, die in december 2023 werd aangekondigd, is na goedkeuring van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) definitief. Het Belgische mediabedrijf betaalt 1,1 miljard euro voor RTL Nederland en zet daarmee een grote stap in de Nederlandse televisie- en streamingmarkt.

Voor DPG Media betekent de overname een belangrijke uitbreiding. Waar het bedrijf in België al langer actief is op televisie en streaming, betreedt het nu ook in Nederland deze markt. De overname past in de bredere strategie om RTL Nederland verder te laten groeien en in te spelen op het veranderende kijkgedrag en de toenemende concurrentie van internationale platforms.

DPG Media-CEO Erik Roddenhof noemt het een belangrijke mijlpaal: “We gaan bouwen aan een sterke toekomst voor RTL Nederland. We blijven investeren in eigen programma’s en breiden Videoland verder uit.” Volgens Roddenhof was het ACM-onderzoek “grondig en intensief”, maar zijn de zorgen over de pluriformiteit van de nieuwsvoorziening goed ondervangen.

Om die onafhankelijkheid te waarborgen, zijn er afspraken gemaakt over onder meer de gratis beschikbaarheid van RTL Nieuws en NU.nl. Hiervoor worden twee onafhankelijke stichtingen opgericht, en worden redactiestatuten geactualiseerd. “Wij staan voor kwaliteitsjournalistiek, en met deze afspraken borgen we dat voor de toekomst”, aldus Roddenhof.

Met de afronding van de overname treedt RTL Nederland-CEO Sven Sauvé toe tot het Executive Committee van DPG Media. Sauvé noemt de overname een logische en noodzakelijke stap in een markt waarin internationale technologiebedrijven steeds dominanter worden. “Met DPG Media als partner kunnen we blijven investeren in onze journalistiek, streamingdiensten en de beste lokale verhalen.”

Ook Christian Van Thillo, Executive Chairman van DPG Media, toont zich trots: “Met RTL Nederland, VTM en RTL Belgium hebben we nu de schaal en expertise om duurzaam relevant te blijven in een snel veranderend medialandschap.”

Onderdeel van de samenwerking is een strategisch partnerschap tussen DPG en RTL Group, waarin onder andere technologie wordt gedeeld en advertenties internationaal worden verkocht. RTL behoudt tot zeker 2034 de rechten op de naam RTL en heeft een voorkeurspositie voor programma’s die RTL Nederland ontwikkelt.

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws