VR-Game Meet me @Media Park

Nieuws

15 december 2022
Business

VR-Game Meet me @Media Park

Sarenka Calis (19) en Bob Hoogenboom (21) lopen stage bij het XR Lab op het Media Park. Samen werken ze daar aan een nieuw project in opdracht vanMedia Perspectives: Meet me @Media Park.

XR Lab is een leerbedrijf in samenwerking met Mediacollege Amsterdam. Studenten maken er VR of AR gerelateerde prototypes voor bedrijven.

Bob is Game Developer en houdt zich vooral bezig met de technische kant van projecten. Denk hierbij aan het programmeren van VRbewegingen in een game scene. Oftewel interactie in het spel. Bob: “Voor het project Meet me @Media Park ben ik vooral bezig met het proces achter het wisselen van locaties. Dus hoe je als speler op een soepele manier van plek naar plek gaat.” Sarenka is als Game Artist verantwoordelijk voor het ontwerpen van die plekken. Ik zorg dat alles er mooi uitziet. Voor dit specifieke project ontwerp ik objecten en gebouwen. We vullen elkaar met het team goed aan; iedereen heeft zo zijn eigen specialiteit”, vult Sarenka aan.

Waarom hebben jullie de game Meet me @Media Park ontwikkeld? 

Sarenka: Media Perspectives heeft ons gevraagd een manier te bedenken om netwerken op een speelse manier te kunnen bevorderen. Iets waardoor mensen elkaar op een laagdrempelige manier leren kennen en wat je kunt inzetten op borrels en bijeenkomsten. Bob: We zijn begonnen met ‘concepten’. Drie teams maken verschillende concepten van het idee en pitchen dit aan de opdrachtgever. Media Perspectives vond in elk van de concepten leuke elementen zitten, dus hebben we die elementen samengevoegd tot een nieuw concept. Dit nieuwe concept hebben we door ontwikkelt en steeds weer aangepast na een volgende feedbackronde.”

Hoe werkt het spel ‘Meet me @Media Park?

Bob: Meet me @Media Park is een geoguesser, dat betekent dat je plekken moet raden op het Media Park. Het spel wordt gespeeld door twee personen. Je krijgt een VR-bril op die je toegang geeft tot een virtuele wereld. Hier hebben we het Joop van den Endeplein in nagebootst. Vanaf daar begeef je je over het Media Park naar verschillende locaties. We hebben 360 graden foto’s gemaakt, zodat het lijkt alsof je echt op die plek bent. Sarenka: “Door met elkaar te communiceren moet je erachter proberen te komen waar je bent. Als je dit denkt te weten moet je een vlag planten op de plattegrond van het Media Park en kun je punten scoren. Hoe dichterbij de goede locatie, hoe meer punten je krijgt. Het duo met de meeste punten wint de game.

Wat is het doel van de game?

Bob: Zoveel mogelijk plekken goed raden, met samenwerking als overkoepelend doel. Het is een game dat je samen kunt spelen, zonder diegene goed te kennen. Gedurende het spel leer je iemand beter kennen. Want als je een gebouw ziet waarvan jij niet weet waar dit zich bevindt en je medespeler wel, ontstaan er gesprekken. Zo kom je meer over de ander te weten.” Sarenka: “En na afloop van het spel heb je ook iets om over na te praten. Door de gedeelde ervaring leer je iemand kennen waar je normaalgesproken misschien niet mee in contact zou komen.

Hoe zou je deze game in kunnen zetten?

Bob: “In principe is de game ontwikkelt voor activiteiten en bijeenkomsten van het Media Park, maar is bijvoorbeeld ook in te zetten als teambuilding-tool of voor sollicitatiegesprekken. Voor dit soort doeleinden moet het prototype dan wel iets aangepast worden, zodat het een iets gerichter spel wordt. De game is een leuke manier om iemand op een laagdrempelige manier te leren kennen. Ook omdat het spel op afstand van elkaar te spelen is. Dus de mogelijkheden zijn eindeloos.”

Hoe lang zijn jullie hiermee bezig geweest?

Sarenka: “Een gemiddeld project duurt bij ons acht weken. Wij zijn op dit moment zeven weken bezig met Meet me @Media Park en zitten momenteel in de afrondende fase. Tijdens het project hebben we verschillende feedbackrondes gehad; hierbij kijken we vooral naar de behoeftes van de klant. Na acht weken leveren we een eerste prototype aan de opdrachtgever.”

Wat was de grootste uitdaging?

Bob: “Voor mij was het opzetten van het netwerk en de server de grootste uitdaging. Je kunt namelijk niet de hele game in één keer naar de server overzetten, dit moet in kleine stukjes data. Daarom moet je heel selectief zijn in de data die je doorstuurt. Als er te veel data tegelijk naar de server wordt gestuurd, dan kan de server het niet meer aan en hij valt hij uit. We zijn daarom heel voorzichtig met de server en het netwerk.”

Sarenka: “Voor mij was het ontwikkelen van het fictieve Joop van den Endeplein de grootste uitdaging. De plekken die voorkomen in de game moeten zo realistische mogelijk zijn en dat is best moeilijk. Het was dus best even puzzelen. De VR-headset die we gebruiken bij de game kan niet alle 4K-graphics aan, dus wisten we van tevoren niet of een glimmend object op ons ontwikkelscherm ook daadwerkelijk glimmend zou zijn in het spel. Gaandeweg leer je wat mooi is en werkt en wat niet. We zijn nu erg blij met het prototype dat we hebben ontwikkeld.”

Wat vonden jullie het leukste om te implementeren?

Sarenka: “Ik vond het bedenken van de hints het allerleukst, van concept tot uitvoering. Een hint is een soort hulplijn: als je bij een locatie staat en je er beide niet uitkomt waar je staat, kun je een hint inzetten. We wilden de hints afstemmen op het Media Park en hebben daarom bedacht om van de hints objecten te maken uit de Nederlandse filmhistorie. Denk bijvoorbeeld aan het Klokhuisof het Zappelin-logo of de auto van Johnny Flodder uit televisieprogramma Flodder. Maar eigenlijk was het hele proces ontzettend leuk, van de design-details tot de technische-aspecten.”

Wanneer kun je de game spelen?

Bob: “Op 15 december, tijdens de Media Park Kerstborrel in David’s!

Lees ook het nieuws over andere Campus-gerelateerde onderwerpen

Meer nieuws