Donderdag 17 april stond Beeld & Geluid volledig in het teken van stages, media en talentontwikkeling. Tijdens de elfde editie van de ‘Dag van de Mediastages’ kwamen bijna 1.200 studenten uit het mbo, hbo en wo naar Hilversum om kennis te maken met de wereld van televisie, radio, online en productie. Het werd de grootste editie tot nu toe, met 37 mediabedrijven op de stagemarkt en een uitgebreid inhoudelijk programma vol talks, workshops en media-experiences.
Op de centrale stagemarkt presenteerden 37 mediabedrijven zich aan een jonge generatie professionals in spe. Van grote namen als RTL, Talpa, AVROTROS en Warner Bros tot productiemaatschappijen, nieuwsorganisaties en creatieve bureaus—allemaal op zoek naar nieuw talent. De informele setting maakte het netwerken laagdrempelig en effectief. Veel studenten gingen naar huis met nieuwe contacten en concrete kansen op een stageplek.
Volle zalen bij talks en workshops
Naast de stagemarkt bood het event zes inspirerende talks en maar liefst achttien workshops. Onderwerpen varieerden van camera en regie tot AI in media, storytelling en personal branding. Sprekers als Tim Hofman, Vic Cle en Gijs Sanders (deelden hun ervaringen en beantwoordden vragen van het publiek. Studenten konden daarnaast zelf aan de slag in workshops en kregen praktische tools mee voor hun carrière in de media.
Innovatie en beleving in en rond Beeld & Geluid
Het eventterrein bood veel meer dan stands en sessies. Bezoekers konden plaatsnemen in een regiewagen van EMG, VR-ervaringen beleven in het XR Lab en meedoen aan live podcastopnames bij de Podcast Academy van De Clipjesfabriek. Buiten stond NKC met een camper voor verdiepende gesprekken over stage en werk, en ook het Mediamuseum was voor studenten toegankelijk.
Betrokkenheid uit het onderwijs en de regio
De productie van het event werd mede mogelijk gemaakt door studenten van de opleidingen Podium- en Evenemententechniek van MBO Media Studies Hilversum en de Event Academie van MBO Utrecht. Hun inzet maakte het mogelijk om een programma van deze omvang soepel te laten verlopen. De Gemeente Hilversum en Media Campus NL ondersteunden het event financieel en onderstreepten daarmee het belang van Hilversum als mediastad.
Blik op de toekomst
De Dag van de Mediastages 2025 werd georganiseerd door Mediastages en bood voor zowel studenten als bedrijven een unieke kans om kennis te maken, ervaringen uit te wisselen en de brug te slaan tussen onderwijs en praktijk. De reacties waren unaniem positief: studenten gingen geïnspireerd naar huis en bedrijven spraken van waardevolle ontmoetingen.